Alles wat je wilt weten over Vitamine D

Vitamine D is een populaire vitamine. Dat Vitamine D goed voor je is, en dat velen een tekort hebben, wordt steeds meer bekend. Maar wat de vitamine precies doet in het lichaam is deels nog een raadsel. De rol die vitamine D speelt in de botstofwisseling wordt steeds duidelijker, maar vitamine D doet veel meer.

Laag in je energie? Depressieve gedachten? Last van een winterdip? Bloedend tandvlees?

Nu de dagen weer korter worden is er een grote kans dat je een Vitamine D tekort hebt. Ook de chemtrails in de zomer, zorgen ervoor dat ons lichaam nog maar nauwelijks zelf Vitamine D aanmaakt. Volgens Prof. Dr. Spitz 1. heeft inmiddels 90% van de Westerse bevolking een tekort aan Vitamine D.

Vitamine D is een onmisbare vitamine voor onze gezondheid. Aan de hand van talloze wetenschappelijke onderzoeken is aangetoond dat Vitamine D het immuunsysteem versterkt, energie geeft, een gezonde nachtrust bevordert en spier- en gewrichtspijn tegengaat. Andere onderzoeken laten zelfs zien dat je bij een gezond Vitamine D-niveau minder risico loopt om allerlei ernstige ziekten en aandoeningen te krijgen zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

Vitamine D (en A, E, K) zijn in vet oplosbare vitamines. Dat betekent dat deze vitamines bij een teveel van inname, niet zomaar het lichaam zullen verlaten.

gold-sun

Vitamine D is de enige vitamine die je lichaam, onder geleide van de UVB in zonlicht, zelf aan kan maken. Kritische noot: dat kan in Nederland slechts gedurende maximaal 3 maanden van het jaar namelijk enkel wanneer de zon een schaduw geeft, korter dan je lichaam. En dat is alleen gedurende maximaal 3 zomermaanden.

Vroeger hoorde je nooit iemand over een Vitamine D tekort. Pas sinds een jaar of 20 behoort Vitamine D tekort in Nederland tot een frequent gestelde diagnose. Hoe zou dat nou komen…?

Er is een sterk vermoeden en van daaruit zijn er meerdere redenen aan toe te schrijven. Vroeger was een huis een plek om te schuilen van koude, regen en wind en was men buiten zodra het kon. Nagenoeg alle werkzaamheden vonden buiten plaats. Tegenwoordig zit men veelal binnen achter de computer en zorgen chemtrails 2. er nagenoeg dagelijks voor dat we verstookt worden van zonlicht.

Wat ook anders is dan 20 jaar geleden is dat iedereen zich tegenwoordig insmeert met een sunblock en/of zonnebrandcrème met een hoge factor waardoor zonlicht überhaupt de huid niet meer kan bereiken en Vitamine D dus ook niet meer aan wordt gemaakt, ook al is de hemel blauw en staat de zon hoog. Het lugubere hiervan is dat een zonnebrandcrème, of een sunblock, dringend wordt geadviseerd bij kanker waardoor Vitamine D nog verder verlaagd wordt.Wanneer Vitamine D daalt, neemt de kans op kanker toe. Snap jij het nog?!

Update: na 25 jaar negatief zonneadvies, wat het aantal huidkankergevallen niet deed dalen (sterker nog, die namen in de afgelopen 10 jaar toe van 28,000 naar 50,000 gevallen per jaar) 3. mogen we van het het KWF inmiddels weer zonnen mits we maar niet verbranden.

Dus: altijd suppleren (of beter nog: een daglichtlamp), wanneer je die rotziekte hebt.

Voorbeelden van ziekten en symptomen die zeer waarschijnlijk met een Vitamine D tekort te maken hebben zijn:

  • (winter)depressie
  • schizofrenie
  • kanker
  • hart en vaatziekten (zoals hoge bloeddruk)
  • hartkloppingen
  • zonneallergie. Dit is altijd een teken van vitamine D tekort.
  • chronische vermoeidheid en Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
  • spier- en/of gewrichtspijnen
  • krampen en spiertrillingen
  • fibromyalgie
  • zwakke botten
  • traag herstel van weefsel
  • auto immuunziekten als MS, ALS, diabetes type 1 (en ook 2)
  • migraine
  • lage rugpijn
  • bloedend tandvlees
  • angstaanvallen
  • hyperventilatie
  • verstoorde slaap (veel en vroeg wakker)
  • polycysteus-ovarium syndroom (dit wordt ook wel afgekort tot POS of PCOS): dit is een syndroom waarbij de hormonen van een vrouw uit balans zijn. Dit kan zich onder meer uiten als het continue hebben van weinig/geen eisprongen en een onregelmatige menstruatie, uitval van hoofdhaar, groei van mannelijke lichaamsbeharing en/of acne.

Amerikaanse artsen geven aan dat een langdurig Vitamine D tekort de reden is dat steeds meer mensen hartproblemen hebben en zien een langdurig tekort op latere leeftijd zelfs als de oorzaak (of belangrijk onderdeel) van veel moderne ziekten en aandoeningen zoals kanker, fibromyalgie, diabetes, parkinson en hartaanvallen. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat deze beweringen kloppen. 4.

Vitamine D heeft een cruciale rol bij calcium om dit uit voeding, in het lichaam op te nemen. Daarom is Vitamine D belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Wanneer een reguliere arts je dus adviseert om calcium te gaan slikken, wees dan zo bij de tijd dat je zegt: ‘oh nou als dat het geval is, geef me dan maar Vitamine D!’

Ouders worden door het consultatiebureau geadviseerd om hun kinderen vanaf de achtste levensdag tot en met het 4e levensjaar Vitamine D oraal toe te dienen. Ook ouderen, 70+ wordt door de reguliere adviesorganen geadviseerd om Vitamine D in te nemen. Beiden gebeurt onder het mom van dat zij ‘meer Vitamine D nodig hebben’ in plaats van mensen voor te lichten dat een gezond lichaam met voldoende Vitamine D tegenwoordig eigenlijk niet meer mogelijk is.

Mensen met een donkere huid of mensen die een hoofddoek of een burka dragen hebben een veel grotere kans op een Vitamine D tekort. Zij hebben immers veel meer blote huid bedekt waardoor de zon de huid niet of nauwelijks bereikt. Daarnaast doet een donkere huid er 5-6 keer langer over om Vitamine D aan te maken dan een witte huid. Donkere mensen zouden dus 1,5 uur in de zon moeten verblijven voor hetzelfde resultaat als een wit persoon.

Mocht je je Vitamine D via een bloedonderzoek willen laten bepalen, dat kan via je huisarts, realiseer je dan dat dat een momentopname is. De minimumwaarde is in Nederland een paar jaar terug van 20nmol/l verhoogt naar 50nmol/l maar er wordt door gespecialiseerde artsen inmiddels vanaf 85nmol/l behandeld.

Persoonlijk gebruik ik sinds 2013 dagelijks Vitamine D. Ik gebruik deze van Thorne die een combinatie geeft van D3 en K2. Deze variant mag niet ingenomen worden door mensen met stollingsproblemen maar is de beste combinatie voor de botten. Dr Mercola schreef er een wetenschappelijk blog over 5.

Wanneer je een chemische variant inneemt, zorg er dan voor dat je er 1 op basis van olijfolie inneemt. Bonusan heeft hier een goede uitvoering van en deze smaakt ook goed. Overigens kun je daarvan nooit teveel innemen.

“Verder veroorzaakt een hoge inneming van Vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan Vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.” – Vitamine Informatie Bureau

Het standaard voorgeschreven merk Vitamine D door het consultatiebureau is ongeveer 2x zo duur dan Bonusan en bevat arachideolie, pindaolie. Een olie waar meer dan 10% van de wereldbevolking allergisch voor is.

Vitamine D in voeding

  • vette vis, zoals tonijn, makreel en zalm
  • producten die aangelengd zijn met Vitamine D, zoals sommige zuivelproducten, sinaasappelsap en granen
  • runderlever
  • kaas
  • eigeel
  • rood / geel / oranje fruit en groenten

Vitamine D suppletie

Er bestaan verschillende soorten calcium –en Vitamine D supplementen (denk maar aan calcium citraat en calcium carbonaat en Vitamine D2 (ergocalciferol, de chemische maar plantaardige variant die niet zo goed opneembaar is door ons lichaam) en D3 (cholecalciferol).

Aangezien Vitamine D het beste oplost in vet, is het aan te raden om het in te nemen bij een vetrijke maaltijd en liefst in de avond daar vet in de nacht het beste verteerd wordt. Opmerkelijk is dat wanneer iemand die overgewicht heeft (en dus veel vetcellen) een grotere kans heeft op een Vitamine D tekort omdat deze vetcellen de Vitamine D oplossen!

Zonnebank

Wist je trouwens dat de zonnebank je soms zal helpen met je Vitamine D tekort? De meeste zonnebanken maken echter enkel alleen gebruik van UVA straling terwijl UVB nodig is voor de aanmaak van Vitamine D. Maar er bestaan zeker ook zonnebanken die ook UVB straling geven. Vraag dat vooral na bij jouw eigen zonnestudio wanneer je interesse hebt om op deze manier je Vitamine D te verhogen. NB UVA draagt bij aan de huidveroudering en onderdrukt de afweer van het gehele lichaam. Teveel UVB straling lijdt overigens tot verbranding.

Kortom. Vul aan wanneer je bovengenoemde klachten hebt en/of veel binnen zit want de kans dat je een tekort hebt is volgens kenners dus een kans van 9 op 10!!

NB een daglichtlamp vult niet je tekort aan Vitamine D aan. Deze zorgt wel voor aanmaak van serotonine en melatonine waardoor vergelijkbare klachten als bij een Vitamine D tekort, snel zullen verdwijnen.

JudithsFavorites.com

Super leuk als je bestelt bij JudithsFavorites  en mij met mijn werk steunt. Bestel nu je eigen Vitamine D favorieten en krijg 5% korting op je eerste bestelling met de code ‘kennismakingjvb’.

Fijn ook als je een vraag achterlaat, ik zal die zo snel mogelijk beantwoorden. En deel vooral dit blog. En voor meer van mij in de toekomst: abonneer je op mijn blog of op mijn youtube kanaal

31-10-2016

laatste update 09-11-2016

Judith van Beers

http://www.judithvanbeers.nl
http://www.judithsfavorites.com

Abonneer je op dit blog als je dit blog waardevol vindt en je de volgende delen over mineralen niet wilt missen!

Volg mij op facebook via https://www.facebook.com/judithvanbeersStroomversneller/ of via www.facebook.com/judithsfavorites

Alle Vitamine D en B producten in mijn favoriete webwinkel vind je hier


Even Voorstellen

11752477_10153595094540466_4247032956691202746_nJudith van Beers (1968) is Stroomversneller: daar waar zij is brengt zij beweging, zodat jij als individu, koppel of bedrijf, vanuit kracht en waarheid kunt leven en je meer uit het leven haalt.

Ze werkte 14 jaar als A-Verpleegkundige en 3 jaar als docent coaching & begeleiding aan de Hogeschool van Amsterdam en is opgeleid binnen de Natuurgeneeskunde, als LifeCoach, Ervaringsgericht trainer, Familiepsteller, NLP-er, TA-er, Enneagram specialist, Doula, NEI- en celzoutentherapeut. Zij geeft individuele ‘In je kracht sessies’ en lezingen rondom ‘Ten Volste Leven’ door het hele land en is als zakelijk consultant a.i. eenmalig of voor een bepaalde periode in te zetten..

Zij opende in 2012 haar webwinkel JudithsFavorites.com waar zij al haar favorieten met je deelt.

Je kunt je via deze link inschrijven voor haar nieuwsbrief.

Redactie:

  1. Boek “Superhormoon vitamine D”– Jörg Spitz
  2. Wat zijn Chemtrails?
  3. KWF toename huidkanker
  4. Dagelijks Vitamine D verbetert hartfunctie
  5. Dr Mercola over vitamine D3 en K2

8 Reacties op “Alles wat je wilt weten over Vitamine D

  1. Dat van die olijfolie wist ik nog niet. Dank!

    Liked by 1 persoon

  2. Hoi Judith,
    wat vind jij van algenolie? Het is een vega alternatief voor visolie.. er hoeven geen kilo’s vis voor uitgeknepen te worden
    De daglamp heb ik geen ervaring mee.
    Wel van het gebrek aan licht in de winter.. wat een malaise zeg!
    het verschuiven van de klok verergert dit nog verder.. alsof iemand even snel de stekker eruit trekt..
    dankje voor je artikel!

    groetjes Clarissa

    Like

  3. Pingback: Depressie – Natuurlijk behandelen | judithvanbeers

  4. Pingback: Mineralen – deel 1 – Magnesium | judithvanbeers

  5. Hallo
    Ik volg je website altijd.
    Allemaal goede informatie over
    Maar ik heb en vraag?
    Ik slik altijd vit d van de hema,zijn die wel goed?

    M.v.g hennie

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s