Wat je vooral niet in je mond wilt stoppen – over ongezonde ingrediënten en E-nummers.

Veelal zonder dat we het door hebben, stoppen we ons lichaam vol met allerlei chemische en toxische verbindingen.

Gezond eten willen we allemaal en oh oh oh wat worden we bedonderd. Ons eten wordt verslavend en bovenal ‘nog lekkerder’ gemaakt. Zodat we er meer en meer van eten.

food1

Al ons kant-en-klare eten is veelal in plastic verpakt. Dat plastic geeft allerlei giftige stoffen af die op worden genomen door ons eten. Flexibel plastic bevat BPA wat zeer schadelijk is voor onze gezondheid. Hierbij geldt: hoe flexibeler het plastic, hoe meer BPA. Hard plastic bevat dus geen BPA. Zelfs het voedingscentrum is het erover eens dat BPA schadelijk is voor de gezondheid. Wat zou dat met onze voeding doen? En wat zou die voeding dan weer met ons lichaam doen?

Al jaren lees ik etiketten van voeding en van supplementen. Omdat dat niet voor iedereen een gemakkelijke klus is, krijg ik regelmatig de vraag of ik even mee wil kijken. Er staan op de meeste etiketten ingrediënten die voor velen onder ons als abacadabra klinken.

Daarom heb ik een lijst samengesteld met de meest schadelijke ingrediënten die je dus echt mag vermijden wanneer je ziek bent of gezond wilt blijven. Uiteraard is deze lijst niet compleet, eerder een start. Ook omdat de levensmiddelenindustrie steeds benamingen bij verzint zodat u steeds minder een idee hebt wat u nou werkelijk in uw mond stopt.

Nou daar gaan we:

Acrylamide (zeer omstreden)

E621 (zie onderaan  dit artikel)

Fosforzuur

Genetisch gemodificeerde ingrediënten (GMO)

Koemelk of lactose – rauwe koemelk is best gezond. Gepasteuriseerde echter niet. Onze darmen kunnen koemelk zeer matig verteren. Er blijft daardoor een mucuslaag in onze darmen achter waardoor onze darmen weer slechter kunnen verteren. Daarom heb ik koemelk erbij gezet.

Magnesiumstearaat

Mais/maiszetmeel (bijna altijd gmo)

Margarine, halvarine

Microkristallijne cellulose E460

Natriumnitraat (E251)

Nitriet (E250)

Parabenen E214 – E219

Propyleen-glycol (E1520) Smurfenijs

Raapolie

Smaakversterkers waaronder MSG E620 – E650

Soja, Sojalecithine

Transvetten

Tarwegluten. Tarwe is in de jaren ’90 zo bewerkt dat de gluten onverteerbaar blijken. Onze darmen kunnen deze gluten niet goed verteren en de gluten beschadigen de darmwand. Een beschadigde darmwand kan haar functie niet goed uitoefenen. Hierdoor ontstaan bijvoorbeeld mineralentekorten. Dit is waarom ik tarwegluten erbij heb gezet.

Zoetstoffen

Acesulfaam-K (E950, nog schadelijker dan aspartaam, vond ik vanmiddag nog in een muti-vitamine)

Aspartaam (E951)

Isomaltulose

Fructose (wanneer in geconcentreerde vorm toegevoegd aan voedingsmiddelen).

Glucose- of Fructosestroop

Glycerine / Glycerol

Maltodextrine

Maltitol

Sacharose = Saccharose = Sucrose

Sorbitol

Stevia (met name de witte, bewerkte stevia)

Stevioglycosiden

Suiker
 

Oliën

Verhitte extra virgen zonnebloemolie, olijfolie, raapzaadolie en koolzaadolie. Allen zijn koudgeperst gezond maar na verhitting kankerverwekkend.

Sojaolie

 

Voor vegetariërs:

Glycerol / Glycerine E422 vaak dierlijke vetten

Capsules van gelatine

Gelatine in Paracetamol bijvoorbeeld

Kippeneiwit in glutenvrije producten

 

Verschillende namen voor E621 MSG

Om de smaakversterker en vernietiger E621/ MSG/ Vetsin te vermijden is het belangrijk om de namen te weten die men kan gebruiken om deze stof aan te duiden.
De volgende namen verbergen altijd E621: Mononatriumglutamaat, glutamaat, glutamaatzuur, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gehydrogeneerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseïnaat, toegevoegde gist, gistextract, monokaliumglutamaat en sommige maïsoliën.

Namen die vaak ook bedoeld zijn om E621 te verbergen zijn: moutextracten voor voedingsdoeleinden, bouillons, moutaroma’s, kunstmatige aroma’s, natuurlijke aroma’s, natuurlijke aroma’s van varken of kip, specerijenextracten, eiwitten uit tarwe, vaak “overige kruiden of specerijen”, maltodextrine, sojasaus, producten die gefermenteerd of verrijkt zijn met eiwitten, citruszuur (ook geconcentreerd), maïssiroop, karamelaroma (gebruikt voor de kleur).

De volgende producten zouden E621 kunnen bevatten: soja-eiwitten (ook geconcentreerd), soja-eiwit isolaat, eiwitten uit tarwe (ook geconcentreerd), carrageen, enzymen, melkeiwitten (soms verrijkt) of zelfs nog rijsteiwitten of havereiwitten.

Bron: het boek “wat zit er in uw eten” van Corinne Gouget

Alles over E-nummers

De meeste E-nummers zorgen voor de houdbaarheid en smaak van een product. Maar dat zegt niets over de kwaliteit en gezondheid van het product. Wil je van alle E-nummers weten of ze slecht zijn of ermee door kunnen dan is het een aanrader om het gidsje in huis te hebben: ‘Wat zit er in uw eten?‘.

Het gidsje is praktisch opgebouwd:  alle E-nummers krijgen een kleur: groen, oranje of rood. De E-nummers staan opgesomd met een uitleg en wat ze in het menselijk lichaam kunnen veroorzaken. Groen is ok, oranje is oppassen en rood betekent: absoluut vermijden.

E100-199 : Kleurstoffen (met name E102, E104, E110, E122, E124, E129)

E200-299 : Conserveermiddelen / Voedingszuren

E300-399 : Anti-oxidanten

E400-499 : Emulgatoren

E500-599 : Diverse additieven

E600-699 : Smaakversterkers

E700-799 : Conserveermiddelen

Kortom: gezond eten doet u vooral wanneer u onbewerkt voedsel in uw mond stopt. Elk sausje, elk niet-biologisch product, laat zijn sporen in uw lichaam achter waar u vroeger dan wel later mee geconfronteerd zult worden. Wees alert en volg uw eigen-wijsheid.

food

Deze bovengenoemde lijst van bestreden en bewezen schadelijke ingrediënten is verre van compleet. Schrijf vooral uw vragen of aanvullingen onder dit artikel.

12-12-2016

Judith van Beers

http://www.judithvanbeers.nl
http://www.judithsfavorites.com

Abonneer je op mijn blog als je dit artikel waardevol vindt en je de volgende delen niet wilt missen!

Volg mij op facebook via https://www.facebook.com/judithvanbeersStroomversneller/ of via www.facebook.com/judithsfavorites


Even Voorstellen

11752477_10153595094540466_4247032956691202746_n Judith van Beers (1968) is Stroomversneller: daar waar zij is brengt zij beweging, zodat jij als individu, koppel of bedrijf, vanuit kracht en waarheid kunt leven en je meer uit het leven kunt halen.

Ze werkte 14 jaar als A-Verpleegkundige en 3 jaar als docent coaching & begeleiding aan de Hogeschool van Amsterdam en is opgeleid binnen de Natuurgeneeskunde, als LifeCoach, Ervaringsgericht trainer, Familiepsteller, NLP-er, TA-er, Enneagram specialist, Doula, NEI- en celzoutentherapeut. Zij geeft individuele ‘In je kracht sessies’ en lezingen rondom ‘Ten Volste Leven’ door het hele land en is als zakelijk consultant a.i. eenmalig of voor een bepaalde periode in te zetten..

Zij opende in 2012 haar webwinkel JudithsFavorites.com waar zij al haar favorieten met je deelt.

Je kunt je via deze link inschrijven voor haar nieuwsbrief.

5 Reacties op “Wat je vooral niet in je mond wilt stoppen – over ongezonde ingrediënten en E-nummers.

  1. Lieve Judith, fijn dat je met dit artikel anderen een eind op weg helpt. Wil wel een kanttekening zetten bij je opmerking over biologisch eten. Want ook dat is zeer omstreden tegenwoordig en daarin blijken ook middelen te zitten die niet oké zijn. Maar ja, we moeten iets eten, dus dit is waarschijnlijk het beste alternatief. Maar ook biologische voeding laat helaas sporen achter in ons lichaam. Liefs Marjolein

    Like

  2. Wow wat een lijst Judith.. Ik schrik een beetje van bakken in olijfolie wat wij volop doen hier op Mallorca heb je een alternatief?
    Gewone melk gebruiken wij ook niet meer maar wel sojamelk en sojayogurt, hoe verstandig is dit?

    Like

    • Hi leo soja is zeer onverstandig: ongefermenteerd en verhit is het giftig en carcinogeen. Alternatief: haver- amandel- kokosmelk. Evt rijstemelk. Nb Allen zonder additieven zoals bv calcium of zoetstoffen. Ipv olijfolie: extra virgen kokosvet, Bio roomboter of ghee. In kokosvet kun je ook frituren. Succes!

      Like

  3. Dankjewel voor je artikel. Heb n vraag over soja. Bedoel je dat je alle sojaproducten op de ´verboden´ lijst plaatst?. Ik bedoel dus echt alles?? Groet, Irene

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s