Magnesium – welke soort gebruik je waarvoor?

Dit artikel schrijf ik om inzicht te geven in de verschillende soorten magnesium en hun werking.

Er zijn verschillende soorten magnesium. Deze bestaan in organische en anorganische verbindingen. Organische magnesium verbindingen zijn er velen bijvoorbeeld: magnesium- L-aspartaat, -arginaat, -ascorbaat, -aspartaat, -caprylaat, -citraat, -cysteïnaat, -fumaraat, -gluconaat, -glutamaat, -glycinaat, -ketoglutaraat, -Krebs, -lactaat, -lysinaat, -malaat, -methionine, -nicotinaat, -orotaat, -salicylaat, -succinaat, -tartraat en -taurinaat en aminozuurgecheleerd. Anorganische vormen zijn oxiden, sulfaten en chloriden.

Beide vormen zijn goed opneembaar, althans indien het maag- darmstelsel gezond functioneert. Mensen die maagzuurremmers gebruiken of mensen die een slechte darmwerking hebben (zoals veel oudere mensen bijvoorbeeld), kunnen beter kiezen voor een organisch gebonden magnesium.

  • Magnesium Citraat een goede, meest goedkope keuze is magnesium-citraat. In studies waarbij men let op de opname van magnesium door het lichaam blijkt dat magnesium-citraat veel beter wordt opgenomen dan de anorganische vorm magnesiumoxide.
  • Magnesium Malaat de betere keuze voor mensen met fibromyalgie en (chronische) vermoeidheid. De malaatvorm is magnesium gebonden aan appelzuur. Appelzuur kan melkzuur afbreken en kan daarom helpen tegen fibromyalgie klachten.
  • Magnesium Chloride (magnesiumolie) zie je vaak terug in een olie-vorm. Deze vorm van magnesium, ook wel magnesiumolie genaamd, kan op de huid worden aangebracht. Deze vorm word erg goed door het lichaam opgenomen en is ideaal voor mensen met spijsverteringsstoornissen die geen normale opname van magnesium uit het voedsel hebben. Atleten gebruiken soms magnesiumolie om hun energie- en uithoudingsvermogen te verhogen, om spierpijn te verminderen en om wonden of huidirritatie te genezen.
  • Magnesium Tauraat zou de meest makkelijk opneembare vorm zijn en zou het beste zijn voor mensen met hart- en ritmestoornissen. Tauraat is een aminozuur en deze combinatie hebben magnesium en taurine een synergetisch effect en stabiliseren celwanden, waardoor deze vorm van magnesium zeer goed wordt geabsorbeerd. Het blijkt dat het aminozuur taurine belangrijk is voor de gezondheid van het hart en het hartritme. Als een aminozuur kan taurine de absorptie van magnesium verbeteren doordat taurine via een actief transportsysteem wordt opgenomen. Tauraten kunnen specifieke voordelen bieden voor een gezonde bloeddruk en slaap omdat taurine zorgt voor een kalmerend effect op het centrale zenuwstelsel. Het voordeel van de binding met taurine is dat het aminozuur taurine op zichzelf veel gezondheidsbevorderende eigenschappen bezit.
  • Magnesium Glycinaat is een goede verbinding met magnesium-glycinaat. Goed bij ontgifting van kwik / amalgaam.
  • Magnesium Carbonaat wordt gebruikt ten gunste van de spijsvertering en tegen overproductie van maagzuur.
  • Magnesium Phosphoricum celzout nummer 7, magnesium phosphoricum is een goed opneembaar supplement.
  • Magnesium Sulfaat

Magnesium Oxide is een laxeermiddel en dient te worden vermeden wanneer met magnesium in het lichaam wil verhogen. Ook magnesium glutamaat en aspartaat dienen vermeden te worden. Dit betreffen giftige vormen en hebben tevens ook een laxerende werking.

In mijn winkel vind je diverse magnesiumproducten. Of je die bij mij besteld is uiteraard geheel aan jou maar ik deel daar ook waarom ze mijn favoriet zijn en daarom kun je altijd vrijblijvend even rondkijken. Hier is een linkje daar naar toe.

Ik wens je een energieke dag!

profiel
Judith van Beers

Ik schreef ook een algemeen artikel over magnesium en de evrschijnselen van een magnesiumtekort. Dat artikel vind je hier.

Judith van Beers – Stroomversneller (1968) begeleidt mensen, individueel en in groepen, terug in integriteit met zichzelf en terug naar Leven vanuit oorspronkelijke kracht. Zij werkt door het gehele land en woont in Nederland waar zij ook sessies geeft. Van origine is zij A-verpleegkundige en docent coaching & begeleiding op de HvA. Zij is opgeleid tot LifeCoach, Ervaringsgericht Trainer, NLP, Transactionele Analyse, NEI & EIK therapeut. En tot Doula, Celzoutentherapeut en Voedingsspecialist.

Zij opende in 2012 haar webwinkel JudithsFavorites.com waar zij al haar favorieten met je deelt. Hier is een link naar alle magnesium producten.

http://www.judithvanbeers.nl http://www.judithsfavorites.com

Volg Judith op facebook via https://www.facebook.com/judithvanbeersStroomversneller/ of via www.facebook.com/judithsfavorites

Inschrijven voor Judith haar wekelijkse nieuwsbrief? http://eepurl.com/dtH4u1

Een Reactie op “Magnesium – welke soort gebruik je waarvoor?

  1. Pingback: Mineralen – deel 1 – Magnesium | Judith van Beers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s